cat-vacsin.jpg

כאשר‭ ‬אנו‭ ‬מחסנים‭, ‬אנו‭ ‬חושפים‭ ‬את‭ ‬הגוף‭  ‬לגורם‭ (‬פתוגן‭) ‬מוחלש‭ ‬או‭ ‬מומת‭ ‬של‭ ‬מחולל‭ ‬המחלה‭ ‬אליו‭ ‬נחשף‭ ‬הכלב‭. ‬מטרת‭ ‬החיסון‭ ‬היא‭ ‬לייצר‭ ‬תגובה‭ ‬ו‭"‬זיכרון‭ ‬חיסוני‭" ‬וכך‭ ‬להכין‭ ‬את‭ ‬המערכת‭ ‬החיסונית‭ ‬למקרים‭ ‬בהם‭ ‬תצטרך‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬הפתוגן‭.‬

חיסון נגד כלבת בחתולים

כלבת היא מחלה שנגרמת ע"י וירוס הכלבת (Rabies virus) הוירוס יכול להדביק מגוון רחב של יונקים כולל בני אדם. המחלה קטלנית מאוד ומובילה למוות ביסורים. המחלה שכיחה בקרב משפחת הכלביים והיא נחשבת אנדמית לישראל (שכיחה בעיקר באזור עמק המעיינות, הבקעה ורמת הגולן).

בישראל, מתוקף פקודת הכלבת,  יש חובת חיסון כלבים בכלבת + אגרת כלבת שנתית.

בישראל, אין חובה לחסן חתולים לכלבת. למרות שגם חתולים עשויים להדביק ולהידבק בכלבת. זאת בשל העובדה שסיכויי ההידבקות של חתולים בכלבת קטנים משמעותית מסיכויי ההדבקה של כלבים (הסיבה להבדל לא ברורה לגמרי). עם זאת, יש המלצה לחסן שיוצאים מהבית או באים במגע עם חיות אחרות שמבלות חלק מזמנן בחוץ (רוב הרשויות המקומיות מחסנות לכלבת חתולים שנלכדים במסגרת פרויקט העיקורים והסירוסים העירוני) חיסון כלבת ניתן לראשונה בגיל שלושה חדשים, ולאחר מכן ניתן להסתפק בחיסון חוזר אחת 2-3 שנים.

vacsin-cat-1.jpg
vacsin-cat-2.jpg

חיסון מרובע שנתי

חיסון מרובע שנתי, נותן הגנה כנגד מחלות ויראליות שכיחות בקרב חתולי הבית והרחוב:

Feline Rhinotracheitis Virus, Feline Calici virus, Feline Panleukopenia virus

(וירוסי החתלתלת, קאליצ'י והרפס בהתאמה) וכנגד כלמידיה.

חתלתלת (Feline Panleukopenia virus): מחלה ויראלית מדבקת ועמידה מאוד, וירוס החתלתלת הוא אחד מגורמי המחלה המסוכנים ביותר לגורי חתולים.  הוירוס נפוץ בהפרשות של חתולים חולים (צואה, שתן, ריר ועוד). והוא מסוגל לשרוד בסביבה החיצונית עד לכשנתיים!.

עם ההדבקה, וירוס החתלתלת תוקף את מערכת העיכול, שם הוא גורם להרס התאים, ועם התקדמות המחלה הוירוס עלול להתפשט למערכות נוספות כגון מערכת החיסון ולגרום לדיכוי חיסוני. הסימנים הקליניים הנפוצים הם : שלשולים, הקאות, אפתיה ולתרגיה, ירידה בתיאבון וחום. בבדיקות דם נראה דיכוי חיסוני משמעותי עם סימני התייבשות ואובדן חלבון.

השלשולים התכופים, בשילוב עם ההקאות והירידה בצריכת המים והמזון עלולים להוביל להתייבשות קשה, רמת חלבון נמוכה ואפילו למוות.

הטיפול במחלה הוא מאוד אינטנסיבי ומחייב אשפוז עם עירוי נוזלים לוריד, שילוב של מספר סוגי אנטיביוטיקה, נוגדי בחילה, מגיני מערכת עיכול ומשככי כאבים. לעיתים קרובות יש צורך בממתן עירוי פלסמה או דם.

על כן חשוב במיוחד לדאוג שגורי חתולים שאינם מקבלים עוד נוגדנים מחלב אמם יקבלו את החיסון המרובע החל מגיל חודשיים ולהמשיך לחסן חתולים בוגרים אחת לשנה-שנתיים. יש להימנע מחיסון חתולות בהריון שכן נגיף החתלתלת המוחלש שבחיסון עלול לגרום נזק מוחי לעוברים.

הרפס חתולים (Feline Rhinotracheitis Virus) : מחלה הנגרמת על ידי וירוס ההרפס ופוגעת בעיניים ובדרכי הנשימה העליונות. בין הסימנים הקליניים אפשר לראות דלקות עיניים (החל מגיל צעיר מאוד),  הם עיטושים, חום גבוה, נזלת וחוסר תאבון (חתולים מתבססים על חוש הריח כאשר הם אוכלים). הוירוס עמיד מאוד ונפוץ מאוד בסביבה. הוא משתמש באוכלוסייתצ חתולי הרחוב כמאגר פעיל ולא פעם גורי חתולים נדבקים במחלה מאמם. חשוב להבין כי גם חתולים שנרפאו מהמחלה יישארו נשאים של הנגיף למשך כל ימי חייהם, וימשיכו להפריש אותו באופן בלתי-רציף גם כשהם אינם מראים סימני מחלה קלינית. על כן, גם חתול בריא-למראה עשוי להדביק חתולים אחרים בהרפס.

כיום יש מגוון פרוטוקולי טיפול בהתפרצות של וירוס ההרפס אשר עוזרים לצמצם את האפקט שלו בצורה משמעותית.

וירוס הקליצ'י:(Feline Calici virus)  בדומה לוירוס ההרפס, וירוס הקליצ'י פוגע בעיקר בדרכי הנשימה העליונות וחלל הפה. הוירוס מועבר על ידי מגע עם הפרשות גוף או ליקוק, שתייה ואכילה מכלים משותפים.

הסימנים הקליניים הנפוצים הם : ירידה בתיאבון, אפתיה ולתרגיה, כיבים משמעותיים בחלל הפה ועל הלשון. הטיפול לרוב הוא טיפול תומך אשר כולל שיכוך כאבים ואנטיביוטיקה. החתולים נשארים נשאים למשך תקופה ארוכה במהלכה הם עלולים להדביק חתולים אחרים במחלה. אולם בניגוד להרפס, רוב החתוליםשנדבקו בקליצי יצליחו לבסוף להגיע להחלמה מלאה.

כלמידיה (Chlamydia Psittaci): בניגוד לשאר הפתוגנים בחיסון המרובע, כלמידיה היא מחלה שנגרמת על ידי חיידק. המחלה מתבטאת לרוב בשילוב עם וירוס ההרפס והסימנים הקליניים הנפוצים הם דלקות עיניים, ולעתים דלקות בדרכי הנשימה. הטיפול במחלה כולל טיפול תרופתי לעיניים ולעיתים מצריך שילוב אנטיביוטיקה לפה.

לקביעת תור לביצוע חיסונים לחתולים ולכלבים,

התקשרו למרפאה של מיקה: 054-9669695